Ajankohtaista

Tieliikennepelastamista kehittämässä CTIF:n avulla

CTIF:n komissio ”Extrication and New Technologies” kulkee Suomessa nimellä “uudet teknologiat”, mutta kuvaavampaa on puhua “tieliikennepelastamisen komissiosta” sen ensimmäisen projektin mukaan. Emme voi enää toimia tieliikenneonnettomuuksissa ajatusmallilla ”näinhän me ollaan aina tehty”, koska väärä taktiikka ja toiminta saattaa luoda vakavan työturvallisuusriskin pelastajalle tai pelastettavalle. 

Toimintamanuaalit kiikarissa

Komissio on perustettu joulukuussa 2013 ja nuoresta iästään huolimatta se on ehtinyt olla jo monessa mukana. Kirjoittaja toimii komission suomalaisjäsenenä ja ensimmäinen kokoukseni oli helmikuussa 2015 Brysselissä. Tuo kokous on ollut tähän saakka osallistujamäärälleen suurin, koska siihen osallistui useita autotehtaiden edustajia.

Komissio on luomassa palokunnille toimintamanuaalia sähkö-, kaasu- ja hybridiautoille. Autoteollisuuden kehittyessä huimaa tahtia eteenpäin ja perinteisten polttomoottoriautojen rinnalle on tullut vaihtoehtoisia käyttövoimia ja ne tulevat yleistymään rajusti. Euroopassa määrä kasvaa kovaa tahtia ja Suomi tulee hyvää vauhtia perässä.

Emme voi enää toimia tieliikenneonnettomuuksissa ajatusmallilla ”näinhän me ollaan aina tehty”, koska väärä taktiikka ja toiminta saattaa luoda vakavan työturvallisuusriskin pelastajalle tai pelastettavalle. Tämä ei ole huomisen ja tulevaisuuden asia, vaan riski on jo olemassa.

Nyt pelastuslaitokset ovat voineet käyttää autojen omia pelastusmanuaaleja (rescue sheet), ladattavia ”äppsejä”, kuten ”rescuecode” tai Moditechin CRS-ohjelmistoa. Komission tavoite on luoda manuaali, jossa automerkistä tai mallista riippumatta tarvittava tieto löytyisi aina samalla tavalla.

Komissiosta on moneksi

Komission puheenjohtajana toimii belgialainen Tom Van Esbroeck, ja komission sihteeri on belgialainen Kurt Vollmacher. Komissio on toiminut aktiivisesti sen olemassaolon ajan ja sen nettisivulta löytyy esimerkiksi ranskalaisten luoma tieliikennepelastamisen koulutusmateriaali, joka on vapaasti kaikkien käytettävissä (materiaali on saatavilla englanniksi).

Komissio pyrkii verkostoitumaan ja olemaan aktiivisesti tekemisissä eri autoliittojen kanssa. Kuluneena vuonna komissio kokoontui heinäkuussa Jyväskylässä ajetussa Neste Rallissa, jossa tapasimme FIA:n edustajia. Kävimme myös tutustumassa Toyotan ja Hyundain talleihin ja kävimme rallin johtokeskuksessa. Suomen Palopäällystöliitto oli mukana järjestämässä kokousta ja pelastusnäytöstä, joka oli ensimmäinen laatuaan MM-rallissa. Pelastusnäytös on osa liiton koulutustarjontaa ja hyvin kiinnostava myös komission työn näkökulmasta.

Autourheilumaailma on edelläkävijä autoteollisuudessa, koska autotehtaat satsaavat miljoonia moottoriurheiluun ja moni kilpailemiseen kehitetty innovaatio löytää tiensä siviiliautoon. Esimerkiksi KERS-järjestelmää kehitettiin alun perin formulakisoihin, joista se tuli massatuotantoon. Toisena esimerkkinä on autojen turvakaaret, jotka ovat kilpa-autossa nähtävillä ja siviiliautossa verhoilujen alla piilossa.

Komissiossa on n. 20 jäsentä Euroopasta ja jäsenten määrä kasvaa koko ajan. Tiedon jakaminen on yksi CTIF:n kulmakivistä ja viime vuoden puolella luotu Extrication & New Technologyn -komission oma Facebook-sivu onkin tavoittanut huomattavasti ihmisiä nettisivujen ohella. CTIF on paljon muutakin kuin kilpailuja ja komissioiden tekemä työ näyttäytyy jokapäiväisessä pelastustoiminnassa entistä vahvemmin, meidän sitä tiedostamatta.

Mikko Saastamoinen

Vuoromestari

Etelä-Karjalan pelastuslaitos

Lappeenrannan paloasema


Ajankohtaista